Woodion uniikit kylpyhuonekalusteet
- Leena Marquis
- –
- Asiakastarinat Uutiset
- –
- 4.3.2020
Patentin tuoma yksinoikeus antaa etumatkaa kilpailijoihin nähden, avaa useita kaupallistamisvaihtoehtoja mukaan lukien lisensoinnin ja ennen kaikkea tekee liiketoiminnasta paljon houkuttelevamman sijoittajien näkökulmasta.
Petro Lahtinen, Woodio Oy
Ilmastonmuutos on yksi tämän hetken puhuttavimmista aiheista. Meidän asiakkaamme ovat myös erittäin valveutuneita tästä aiheesta ja keksivät jatkuvasti uusia ympäristöystävällisempiä innovaatioita. Woodio on yksi näistä asiakkaista, sillä heidän missionsa on tehdä kylpyhuonekalusteista ekologisia ja inspiroivia.
Woodio on ehdottomasti yksi Suomen muotoilun ja innovaation ykkösnimistä tällä hetkellä. Heidän puupohjaiset kylpyhuonekalusteensa muuttavat perinteistä valkoista posliinia sisältävät kylpyhuoneet kiinnostaviksi sisustuskohteiksi. Heidän valikoimaansa kuuluvat tällä hetkellä erityisesti pesualtaat, joita saa lähes kaikissa sateenkaaren väreissä. Altaasta erikoisen tekee se, että siinä näkyy valmistusmateriaalina käytetyn puuhakkeen palaset, mutta se on kuitenkin iskun- ja vedenkestävä tuote.
Woodio yhteistyöhön Metsä Springin kanssa
Metsä Groupin pääomasijoitusyhtiö Metsä Spring on investoinut Woodioon, kuten artikkelissamme ”Metsä Spring hakee metsästä uusia innovaatioita” 21.12.2019 mainitsimme. Tämä yhteistyö on mahdollistanut Woodiolle sen, että he ovat vastikään avanneet omat tuotantotilansa ja showroominsa Helsinkiin. Yhteistyö on myös mahdollistanut metsäteollisuuden sivuvirroista saadun puuhakkeen uudelleenkäytön, kun Woodio on vaihtanut pääraaka-aineensa tähän. Hyvä raaka-aineen saatavuus sekä omat tuotantotilat takaavat sen, että tämä start-up pystyy kasvamaan sekä Suomessa että kansainvälisilläkin markkinoilla.
Patenteilla maailman valloitukseen
Woodio on myös patentoinut materiaalinsa ja valmistusmenetelmänsä sekä suojannut tavaramerkkinsä kansainvälisesti. IPR:n merkitys on kasvavalle yritykselle erityisen tärkeä valttikortti sillä se estää kilpailijoita tekemästä samanlaisia tuotteita. Toimitusjohtaja Petro Lahtinen kommentoi IPR:n merkitystä Woodiolle, ”Käytännössä materiaali-innovaatioon perustuvalle yritykselle on hyvin vaikea löytää rahoittajia, jos taustalla oleva keksintö ei ole patentoitu. Patentin tuoma yksinoikeus antaa etumatkaa kilpailijoihin nähden, avaa useita kaupallistamisvaihtoehtoja mukaan lukien lisensoinnin ja ennen kaikkea tekee liiketoiminnasta paljon houkuttelevamman sijoittajien näkökulmasta.”
Näillä eväillä tämän yrityksen on helpompi lähteä valloittamaan maailmaa. Tällä hetkellä Woodion tuotteita on saatavilla Suomen lisäksi Ruotsissa sekä Saksassa.
Viime vuonna Woodion toimitusjohtaja Petro Lahtinen on saanut mukaansa teknologiajohtaja Johannes Steniuksen, eikä näiltä miehiltä tunnu ideat loppuvan. Tästä start-upista tulemme kuulemaan vielä, joten jäämme innolla odottamaan mitä tuleman pitää.